Reklama

AD1A EGOE [27.03-27.04.24]

Urzędy rejestrujące pojazdy mają przesyłać fiskusowi informacje o ich wartości

Urzędy rejestrujące pojazdy mają przesyłać fiskusowi informacje o ich wartości
PAP/dom
17.02.2022, o godz. 13:04
czas czytania: około 2 minut
0

Urzędy rejestrujące samochody będą przesyłać urzędom skarbowym informacje o wartości auta, wskazanej w dokumencie nabycia pojazdu – wynika z opublikowanego w czwartek na stronach RCL projektu nowelizacji rozporządzenia MF o informacjach podatkowych.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

AD1B regionalne Bolesławiec [09.04-23.04.24]

“Nowelizacja przedmiotowego rozporządzenia ma na celu rozszerzenie katalogu informacji podatkowych przesyłanych naczelnikom urzędów skarbowych przez organy rejestrujące pojazdy o rodzaj dokumentu potwierdzającego nabycie pojazdu oraz wartość pojazdu wskazaną w dokumencie potwierdzającym nabycie pojazdu (…)” – podano w uzasadnieniu do projektu.

Jak dodano w uzasadnieniu, pozyskiwanie tych danych usprawni dokonywanie czynności sprawdzających bez udziału podatnika. Nie będzie już konieczności wzywania podatnika do urzędów skarbowych w celu złożenia wyjaśnień czy przedłożenia dokumentów.

„Z uwagi na brak informacji odnośnie do rodzaju dowodu własności pojazdu (umowa sprzedaży, umowa darowizny lub inna, prawomocne orzeczenie sądu rozstrzygające o nabyciu prawa własności), a w szczególności czy umowa była potwierdzona fakturą VAT, niezbędne jest wzywanie podatnika do złożenia w tej sprawie wyjaśnień bądź przesłania kopii dokumentu potwierdzającego nabycie pojazdu dla stwierdzenia czy transakcja skutkowała powstaniem zobowiązania podatkowego. Informacja o wartości pojazdu wskazanej w dokumencie potwierdzającym nabycie pojazdu usprawni badanie podstaw opodatkowania zarówno w podatku od czynności cywilnoprawnych, podatku od spadków i darowizn, VAT, jak i podatku dochodowym” – podano w uzasadnieniu.

W opinii resortu finansów, dzięki nałożeniu na urzędy rejestrujące pojazdy obowiązki przekazywania informacji o rodzaju dokumentu potwierdzającego nabycie oraz wartości pojazdu spadną koszty działalności służb skarbowych.

W rozporządzeniu MF pojawił się także otwarty katalog dokumentów, które mogą potwierdzać nabycie pojazdu. Taką rolę może spełniać umowa sprzedaży, umowa zamiany, umowa darowizny, umowa o dział spadku, umowa o zniesienie współwłasności, faktura potwierdzająca nabycie oraz prawomocne orzeczenie sądu rozstrzygające o prawie własności.

Projektowane rozporządzenie ma wejść w życie w 3 miesiące od chwili jego ogłoszenia.

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.
Reklama

ad1d MBP [12.04-27.05.24]

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.
Reklama

AD3b PZO 2024 [19.04-11.06.24]

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Aktualności
css.php
Copyright © 2024