Efektywność procesów transportu odgrywa dziś kluczową rolę w każdej firmie, która w swojej codzienności mierzy się z wyzwaniami takimi jak planowanie i wyznaczanie tras pojazdów. Dzięki nowoczesnym systemom optymalizacja tras może być zautomatyzowana i wpływać na obniżenie kosztów floty. Widać to doskonale na przykładzie wdrożenia systemu ROUTIMO w Przedsiębiorstwie Usługowym HETMAN.

O firmie

PU Hetman zajmuje się kompleksową obsługą odbioru oraz zagospodarowania odpadów komunalnych. Przedsiębiorstwo wyróżnia się na rynku stosowaniem nowatorskich rozwiązań technologicznych oraz innowacyjnym podejściem do prowadzenia biznesu. Na uwagę zasługuje także proekologiczna misja firmy i wspieranie działań edukacyjnych w tym obszarze.

Wyzwanie biznesowe

Przedsiębiorstwo HETMAN charakteryzuje prężny rozwój. Tylko w 2020 r. tabor, którym dysponuje firma, zwiększył się o kilkadziesiąt pojazdów w porównaniu z rokiem poprzednim. Wraz ze wzrostem przedsiębiorstwa pojawił się problem efektywnego planowania tras. Specyfika biznesu oraz duże zapotrzebowanie na usługi PU HETMAN sprawia, że wyznaczanie tras śmieciarek jest bardzo skomplikowane.

Pracownicy każdego dnia spędzali dużo czasu na układanie tras pojazdów uwzględniając bieżące zlecenia wpływające od klientów. Odbiory komunalne są podzielone na 5 frakcji, przy czym trasy dla śmieciarek układane są pod każdą z frakcji. Dodatkowo należy także brać pod uwagę podział odbioru odpadów na te pochodzące z domów jednorodzinnych i wielorodzinnych. Przy dużym taborze oraz wielu warunkach, planowanie tras przejazdu śmieciarek za pomocą Google Maps stało się zbyt czasochłonne i nie spełniało oczekiwań firmy.

Podjęto zatem decyzję o potrzebie znalezienia rozwiązania zapewniającego krótszy czas planowania, optymalizację tras, a przy tym prostego w obsłudze.

„Wyznaczanie tras przy pomocy Google Maps zdawało egzamin przy małym taborze. Kiedy jednak firma zaczęła się rozrastać, takie rozwiązanie okazało się niewystarczające. Zależało nam, aby utrzymać 8 godzinny tryb pracy w systemie dwuzmianowym. W tym czasie, pracownicy mają odebrać odpady i zakończyć pracę o wyznaczonej godzinie. Rozpoczęliśmy zatem poszukiwania profesjonalnej aplikacji.” – Arkadiusz Jędrzejko, koordynator logistyki w PU HETMAN.

Zastosowane rozwiązanie

Uwzględniając dostępne na rynku systemy przeznaczone do planowania i optymalizacji tras przejazdu pojazdów, PU HETMAN zdecydowało się na rozpoczęcie darmowego testu aplikacji ROUTIMO. System ROUTIMO składa się z aplikacji webowej dla logistyków/dyspozytorów oraz aplikacji mobilnej dla kierowców. Ważnymi elementami współpracy z dostawcą rozwiązania są profesjonalne doradztwo oraz możliwość konsultacji z ekspertami ROUTIMO.

Test aplikacji w PU Hetman trwał miesiąc. Rozwiązanie ROUTIMO jest dostarczane w modelu SaaS, dzięki temu rozpoczęcie pracy z systemem jest szybkie, nie wymaga infrastruktury serwerowej i konieczności instalacji na komputerze.

Okres próbny zakończył się powodzeniem. Firma HETMAN, zadowolona z efektów, rozpoczęła pracę z systemem w pełnym wymiarze.

Rezultaty wdrożenia nowego rozwiązania

ROUTIMO to kompleksowe narzędzie do planowania trasy naszych pojazdów, które pozwoliło nam dokonać optymalizacji wielu procesów zachodzących w firmie – podsumowuje Arkadiusz Jędrzejko.

Aktualnie za pośrednictwem aplikacji ROUTIMO pracownicy odpowiedzialni za zarządzanie flotą samochodową w PU HETMAN za pomocą kilku kliknięć mogą na bieżąco opracowywać trasy wszystkich pojazdów.

Najbardziej widoczny efekt wdrożenia systemu ROUTIMO to znaczna redukcja czasu poświęcanego na planowanie. Praca logistyków firmy została ułatwiona. Automatyzacja wyznaczania tras znalazła odzwierciedlenie w lepszej jakości usług, zwiększyła efektywność pracy załogi, a także podniosła szybkość realizacji strategicznych celów.

Więcej informacji na temat systemu i jego wpływu na obniżenie kosztów i wzrostu efektywności floty można znaleźć na stronie www.routimo.com. Uzupełniając formularz kontaktowy można przez siedem dni za darmo przetestować aplikację.