Reklama

AD1A TOMRA [15.04-15.05.24]

Stena Circular Economy Awards dla liderów GOZ w Polsce

Stena Circular Economy Awards dla liderów GOZ w Polsce
dom
16.04.2022, o godz. 10:57
czas czytania: około 3 minut
0

IKEA, Kaufland, i WoshWosh zostali liderami GOZ w Polsce. Właśnie ogłoszono wyniki piątej edycji konkursu Stena Circular Economy Award – Lider Gospodarki Obiegu Zamkniętego. Ekoefektywność, zero waste, less waste – firmy i konsumenci na całym świecie szukają bardziej zrównoważonych rozwiązań, aby zmniejszyć negatywne skutki działalności i spowolnić zmiany klimatyczne. Nagrodzone w konkursie Stena Recycling firmy pokazują, że w zgodzie z ideą GOZ można i trzeba działać już dzisiaj. Nagrodzono także studentkę Uniwersytetu Warszawskiego za projekt promujący ideę GOZ.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

ad1b wykroczenia 10.06 [23.04-10.06.24]

Najnowsze badania dowodzą, że aż 8 na 10 Polaków chce produktów wykonanych z materiałów pochodzących z recyklingu, a 38 proc. ankietowanych przyznało, że w ostatnim roku zrezygnowało z produktów lub usług, które nie powstały w zgodzie z zasadami zrównoważonego rozwoju.

W tegorocznej edycji SCEA jury nagrodziło projekty firm: Ikea Retail, Kaufland, WoshWosh. Wyróżnienie otrzymały Allegro.pl i EcoBean.

GOZ – jedyna droga ku zmianie na lepsze

Gospodarka obiegu zamkniętego to koncepcja polegająca na racjonalnym i efektywnym wykorzystaniu zasobów, ograniczaniu niekorzystnego wpływu wytwarzanych produktów na środowisko, a także zawracanie materiałów do obiegu i minimalizacja ich strat.

Koncepcja gospodarki o obiegu zamkniętym staje się kluczowym modelem dla przedsiębiorstw pomagającym osiągnąć cele ekoefektywności i przynoszącym realne korzyści – 2 mln nowych miejsc pracy w UE, 600 mln euro oszczędności dla europejskich przedsiębiorstw i zmniejszenie emisji CO2 od 2 do 4 proc. rocznie.

Najlepsze działania i pomysły 2021 r. 

Pierwsze miejsce w kategorii “Przedsiębiorcy – praktyka” otrzymały dwie firmy ex aequo: IKEA Retail oraz Kaufland. Celem projektu „Oddaj i Zyskaj”, wdrożonego przez IKEA Retail było zachęcenie konsumentów do przemyślanych zakupów. Klienci otrzymali szansę, aby dać drugie życie swoim meblom poprzez ich odsprzedaż w sklepach IKEA lub decydując się na zakup mebli używanych w działach circular hub, dostępnych w sklepach sieci.

Kaufland natomiast, chcąc ograniczyć negatywny wpływ na środowisko, stawia na rozwiązania polegające na wykorzystaniu materiału obecnego już w obiegu, do produkcji wartościowych produktów. Sieć wprowadziła do sprzedaży m.in. torby wykonane w 80 proc. z folii pochodzącej z własnych sklepów, a przy wytwarzaniu produktów marek własnych (K-Classic, Newcential, Spice&Soul) wykorzystuje od 50 do 100 proc. surowców wtórnych.

Dodatkowo w tej kategorii przyznano wyróżnienie firmie EcoBean za odzyskiwanie i wydłużanie cyklu życia produktu – zarówno w kontekście innowacji procesowej, jak i produktowej. Firma oferuje rozwiązanie oparte na usłudze odbioru fusów, które następnie są przetwarzane na surowce i produkty: biorafinaty (olej kawowy, lignina, polilaktyd, dodatki paszowe) lub biofabrykaty (brykiety, biodegradowalne doniczki).

Drugie życie butów

Jako najlepszą inicjatywę w kategorii „Promocja idei GOZ” jury nagrodziło WoshWosh za działania mające na celu poszerzanie świadomości na temat cyrkularności zarówno w społeczeństwie, jak i w biznesie. W 2021 r. WoshWosh zorganizowało zbiórki obuwia, które następnie zostało zregenerowane i odnowione do ponownego wykorzystania. Łącznie udało się w ten sposób zawrócić do obiegu ponad 50 tys. par butów.

Wyróżnienie za działania promujące GOZ otrzymała firma Allegro.pl za projekt „Opakowanie dobre z natury”, wprowadzający ponad 571 tys. eko-opakowań, pochodzących w 100 proc. z recyklingu i posiadających certyfikat FSC.

Spośród projektów zgłoszonych przez studentów jury wybrało pomysł Agnieszki Chmury z Uniwersytetu Warszawskiego za projekt „Klaster cyrkularny”, przedstawiający ideę porozumienia podmiotów publicznych, prywatnych i społecznych w celu wdrożenia zasad gospodarki cyrkularnej. Realizacja założeń klastra pozwoli na zaspokojenie podstawowych potrzeb obecnych i przyszłych pokoleń poprzez zwężanie, spowalnianie i zamykanie pętli materiałowych oraz energetycznych.

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.
Reklama

ad1d MBP [12.04-27.05.24]

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.
Reklama

AD3b PZO 2024 [19.04-11.06.24]

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Aktualności
css.php
Copyright © 2024