Mówisz „Gliwice”, myślisz „Politechnika Śląska” – i vice versa. Od niemal 77 lat związki miasta i utworzonej w nim uczelni technicznej są nierozerwalne. Z roku na rok dziedzin wciąż poszerzanej współpracy jest coraz więcej, począwszy od korzystania ze specjalistycznej wiedzy naukowej na różnych polach, przez wspólnie realizowane inwestycje, innowacyjne przedsięwzięcia czy projekty na rzecz studentów. W ramach zaproponowanego przez Wydział Architektury pilotażowego współdziałania z Miastem Gliwice, na semestralnych zajęciach warsztatowych powstały eksperymentalne studenckie wizje rewitalizacji wybranych części Gliwic.

Nie byłoby tej współpracy bez zaangażowania miejskich urzędników i szerokiego grona ekspertów w tworzenie nowej strategii „Gliwice2040”. Jednym z pokłosi spotkań tzw. grupy przestrzennej, skupiającej m.in. wykładowców architektury i urbanistyki Politechniki Śląskiej, było zaproszenie przedstawicieli Biura Rozwoju Miasta i Wydziału Planowania Przestrzennego UM przez dr. hab. inż. arch. Michała Stangla do udziału w studenckich warsztatach towarzyszących wykładom z zakresu rewitalizacji i rewaloryzacji urbanistycznej. Rolą miasta w tym przedsięwzięciu było dostarczenie studentom fachowych materiałów i danych oraz śródsemestralna recenzja studenckich propozycji opracowywanych na zajęciach. Urząd Miejski wcielił się bowiem w rolę „zewnętrznego klienta”, na którego „zlecenie” stworzono w sumie 6 czysto koncepcyjnych projektów będących ciekawym spojrzeniem na kwestie łączenia zieleni i wody z tkanką miasta czy inspirującego wykorzystania elementów małej architektury we wskazanej przestrzeni publicznej.

Nieszablonowe koncepcje rewitalizacji

– Siedemnaścioro naszych studentów, pracujących pod okiem opiekunów w 6 grupach, wzięło na tapet 4 koncepcje wskazane przez „klienta”: „zielony korytarz” wzdłuż Kłodnicy, powiązanie piesze między kampusem akademickim i dworcem PKP (wraz z propozycją nowego zagospodarowania przestrzeni placu Krakowskiego) i rewitalizację terenów Szobiszowic lub Zatorza – przypomniał podczas ubiegłotygodniowych zdalnych zaliczeń projektów dr. hab. inż. arch. Michał Stangel, wykładowca rewitalizacji i rewaloryzacji urbanistycznej na Wydziale Architektury Politechniki Śląskiej. Wszystkie zaprezentowane wizje oceniono na „5”, doceniając przede wszystkim kreatywność proponowanych rozwiązań (de facto jednak nie zawsze idących w parze z faktycznymi możliwościami realizacyjnymi).

Wizja studentów

– Byliśmy bardzo ciekawi spojrzenia studentów na wskazane tematy. Jedną z rozwijanych koncepcji był np. ujęty przez nas w wizji do nowej strategii miasta Obszar Strategicznej Interwencji Kłodnica, tworzący funkcjonalnie ciągły teren rekreacyjny w całym biegu rzeki na obszarze Gliwic – podkreśla Katarzyna Kobierska, naczelnik Biura Rozwoju Miasta UM w Gliwicach. – Studenci stworzyli inspirujące, śmiałe i pozbawione jakichkolwiek ograniczeń prace, które jednak właśnie z tego względu mają przede wszystkim charakter czysto studialny i artystyczny. Mogą być ciekawą wskazówką, np. dla przedsiębiorców biorących się za zagospodarowanie swoich nieruchomości lub rewitalizację siedzib. Dla nas ważne jest, że przy okazji tego pilotażu studenci zapoznali się z bieżącymi pracami miasta, możliwościami Miejskiego Systemu Informacji Przestrzennej i jego zasobami mapowymi, przygotowali również bardzo dobre analizy, które mogą być przydatne w ramach tworzenia miejskiego programu rewitalizacji. Jesteśmy zadowoleni z tego pilotażu i otwarci na kolejne formy współpracy – dodaje Katarzyna Kobierska.

Czytaj więcej

Skomentuj