Reklama

AD1A EGOE [27.03-27.04.24]

Partnerstwo publiczno-prywatne staje się coraz popularniejsze. Samorządy chcą dialogu z przedsiębiorcami

Partnerstwo publiczno-prywatne staje się coraz popularniejsze. Samorządy chcą dialogu z przedsiębiorcami
szp
07.11.2017, o godz. 19:09
czas czytania: około 2 minut
0

Jakie korzyści może przynieść partnerstwo publiczno-prywatne dla samorządów? M.in. na to pytanie próbują odpowiedzieć uczestnicy konferencji „Innowacyjny samorząd w praktyce”, która trwa właśnie w Opalenicy.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

ad1b wykroczenia 10.06 [23.04-10.06.24]

Uczestnicy wysłuchali prelegentów z wielkopolskiego urzędu marszałkowskiego, prawników, naukowców, przedstawicieli instytucji i firm wspomagających samorządy, a także partnerów prywatnych w przedsięwzięciach z samorządami.

Jak wynika z doświadczeń uczestników konferencji, samorządy dość opornie decydują się na formułę PPP, a jeszcze rzadziej finalizują umowy z partnerami prywatnymi.

Statystyki są nieubłagane – na ok. 600 postępowań, sukcesem, a więc podpisaniem umowy, zakończyła się ¼ z nich. Dlaczego samorządy tak rzadko decydują się na „wejście” w partnerstwo publiczno-prywatne? Z wypowiedzi fachowców wyłoniły się dwa podstawowe problemy: niezbyt pogłębiona wiedza połączona z przywiązaniem do dotychczas funkcjonujących rozwiązań. Wciąż, zamiast korzystać z dialogu konkurencyjnego, samorządowcy wolą rozpisywać przetargi.

Są jednak podmioty publiczne, które już się na PPP zdecydowały. Należy do nich choćby Opalenica. Podczas debaty jej przedstawiciele, burmistrz Tomasz Szulc i skarbnik Agnieszka Antkowiak-Żak, opowiadali o swoich doświadczeniach zdobytych podczas inwestycji polegającej na efektywności energetycznej w ośmiu budynkach użyteczności publicznej.

Tę część dyskusji podsumował Jan Woźniak, dyrektor generalny Engie Polska. Przedstawił filary leżące, jego zdaniem, u podstaw współpracy partnerów prywatnych z samorządami: – Należy pamiętać, że to długofalowa realizacja zadań spełniających określone postulaty. To też optymalizacja rozwiązań. Pracownicy samorządów nie muszą znać się na wszystkim, bo to partnerzy prywatni mogą zapoznać ich z aktualnymi rozwiązaniami – przekonywał.

– Po trzecie chodzi o innowacyjność, choć należy pamiętać, że innowacyjność niesie ze sobą ryzyko ewentualnego niepowodzenia przedsięwzięcia. Formuła PPP jest narzędziem niejako „samokontrolującym się”. To partner prywatny musi zadbać o jakość wykonanego zadania zaznaczył Woźniak.

Podczas kolejnych debat rozmawiano także m.in. o nowoczesnym zarządzaniu miastem i jak mogą w nim pomagać start-upy oraz inwestycjach w odnawialne źródła energii, oświetlenie czy elektromobilność.

Na środę, 8 listopada zaplanowano wyjazd do poznańskiej spalarni śmieci oraz wizytację opalenickich budynków przebudowanych i zmodernizowanych w ramach PPP.

Udostępnij ten artykuł:

Reklama

ad3b webinarium betonoza [17.04-25.04.24]

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.
Reklama

ad1d MBP [12.04-27.05.24]

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.
Reklama

AD3b PZO 2024 [19.04-11.06.24]

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Gospodarka i samorząd
css.php
Copyright © 2024