Reklama

AD1A EGOE [27.03-27.04.24]

Poznań ma nowy pomysł na stary dworzec PKP

Poznań ma nowy pomysł na stary dworzec PKP
jwo
16.09.2015, o godz. 9:44
czas czytania: około 3 minut
1

Miasto Poznań wspólnie z Polskimi Kolejami Państwowymi przedstawiło pomysły na zagospodarowanie terenu, na którym mieści się dawny budynek Dworca Głównego.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

AD1B regionalne Bolesławiec [09.04-23.04.24]

Koncepcja zakłada przywrócenie funkcji pasażerskiej w starym budynku. Warianty są dwa, o wyborze ostatecznego projektu zadecydują mieszkańcy podczas konsultacji społecznych.

Koncepcja  kompleksowego zagospodarowania terenu dworca kolejowego oraz przyległego Placu Dworcowego to efekt wspólnej wielomiesięcznej pracy miasta i PKP, a także architektów i konsewatora zabytków. Zaprezentowany we wtorek projekt uwzględnia trzy istotne warunki: centralne położenie tych obiektów w strukturze komunikacyjnej miasta, funkcjonalność, a także aspekt historyczny i kulturowy miejsca.

– Kluczowa dla tej koncepcji jest funkcja obsługi pasażera. Chcemy, by podróżni w sposób intuicyjny poruszali się po obiekcie i mogli szybko, jak najkrótszą drogą dotrzeć na perony –  mówił podczas specjalnej konferencji Jarosław Bator, członek zarządu PKP S.A. – I to będziemy realizować w pierwszej kolejności. Na zapleczu tej inwestycji będą powstawały biurowce z funkcjami hotelową i biurową. Jako PKP jesteśmy też zdeterminowani do pełnej modernizacji Dworca Zachodniego – dodał.

W nowym kompleksie powierzchnia dedykowana obsłudze podróżnych wraz z ciągami komunikacyjnymi w porównaniu do dawnego dworca zwiększy się dwukrotnie. Koncepcja przewiduje także połączenie budynku kładką z ul. Głogowską w sąsiedztwie Dworca Zachodniego i zawiera dodatkowe rozwiązania komunikacyjne.

– Bardzo ważną kwestią było zaprojektowanie Placu Dworcowego. To wymagało gruntownego przemyślenia, tak by był on funkcjonalny z punktu widzenia obsługi pasażerów i komunikacji – podkreślił prezydent Poznania Jacek Jaśkowiak. – Nasza koncepcja zakłada, że plac będzie dostępny dla komunikacji zbiorowej i taksówek. Przewidziane są też elementy małej architektury, ławki i zieleń. Możliwość zatrzymania się autem i parking będzie na poziomie -1, czyli tam, gdzie będzie się odbywała obsługa pasażerów – informował J. Jaśkowiak.

Ostatni warunek – przywrócenie historycznego wyglądu dworca – może zostać zrealizowany na dwa sposoby. Pierwszy wariant zakłada odbudowanie przedwojennej fasady budynku, drugi do historii miejsca nawiązuje w sposób bardziej symboliczny.

– W pierwszym projekcie odbudowany zostanie renesansowy portyk, który będzie wysunięty przed planowaną kładkę na odległość około 7 m – wyjaśnił Michał Lah z pracowni PIG architekci. – Drugi zakłada rozbiórkę sarkofagu i rewitalizację znajdującego się pod nim muru, który ostatecznie będzie wkomponowany w budynek i przeszklony – wyjaśnia M. Lah.

Obie propozycje będą przedmiotem konsultacji społecznych, które zostaną przeprowadzone do końca października.

– Koncentrowaliśmy się na tym, aby zrewitalizowany obszar wpisywał się w tkankę miejską i spełniał oczekiwania mieszkańców. Bardzo się cieszę, że będą oni współdecydować o kształcie przyszłej inwestycji – mówił J. Bator.

Harmonogram inwestycji przewiduje, że pierwszy etap, czyli przebudowa starego gmachu i przywrócenie funkcji obsługi pasażerów zostanie zrealizowany do końca 2018 roku.

– Kolej jest dla nas jako miasta bardzo ważna. Nasz następny projket to kolej aglomeracyjna. To ma ogromne znaczenie dla całościowych rozwiązań komunikacyjnych w mieście i redukcji korków – podkreślił prezydent Jaśkowiak – Funkcjonalny dworzec jest w sposób naturalny centralnym punktem tego projektu, dlatego bardzo nam zależy, by jak najszybszej udostępnić go mieszkańcom.

Za realizację oraz finansowanie inwestycji będzie odpowiadał Trigranit, wkład PKP to przede wszystkim grunt, z kolei miasto wzięło na siebie zagospodarowanie Placu Dworcowego. Zobowiązało się też, do uregulowania stanu prawnego działek ewidencyjnych niezbędnych do realizacji inwestycji.

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (1)


Gorbi69

Komentarz #1950 dodany 2015-09-17 12:05:15

Obecnie brak DWORCA PKP w Poznaniu, jest Centrum Handlowe + wychodek zwany kasy PKP. Obecne przejscie podziemne to jedyna trasa łącząca perony (bo kasy PKP są w Cenrum Handlowym).Jak wybudują parking na poziomie -1, ludzi zaczną ganiać po kładkach nad peronami. Z góry proponuję postawić znaki ZAKAZ WSTEPU DLA SENIORÓW I INWALIDÓW - bo im będę współczuł extra nowych rozwiazań. Proponuję by rozum wrócił na miejsce - dotyczy decydentów.

Reklama

AD2 Kontrole odpadów samorządy (03.04-22.04.24)

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.
Reklama

ad1d MBP [12.04-27.05.24]

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do
css.php
Copyright © 2024