Reklama

AD1A EGOE [27.03-27.04.24]

Ponad połowa Polaków daje ubraniom drugie życie

Ponad połowa Polaków daje ubraniom drugie życie
Kalina Olejniczak
21.06.2018, o godz. 15:30
czas czytania: około 2 minut
0

W Polsce wytwarza się ok. 2,5 mln ton odpadów tekstylnych rocznie, z czego połowa nadaje się do odzysku. Z badań przeprowadzonych przez VIVE Textile Recycling wynika, że Polacy chętnie korzystają z tej opcji.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

ad1b wykroczenia 10.06 [23.04-10.06.24]

Ekologiczna konsumpcja dotyczy też ubrań. Moda typu “fast” to bowiem ogromne zużycie zasobów, a wskutek konsumpcjonizmu przyczyna powstawania ton śmieci. Za kilka lat, zgodnie z wytycznymi Unii Europejskiej, będziemy musieli recyklingować odzież. Jednak już dziś coraz popularniejsze jest w Polsce jej przetwarzanie lub ponowne użycie.

– Zapytaliśmy ponad 1000 Polaków o to, czy hołdują zasadom „ekologicznej konsumpcji” i dają swoim rzeczom drugie życie (…) Przeprowadzone przez nas badanie potwierdza, że recykling odzieży i tekstyliów zyskuje na popularności, jednak nie jest jeszcze w czołówce najczęstszych nawyków ekologicznych Polaków – mówi Ewelina Rozpara, rzecznik prasowy VIVE Group.

W Poznaniu powstanie Po-Dzielnia – centrum sharing i circular economy

64,2 proc. respondentów choć raz oddało nieużywane lub niepotrzebne ubrania do przetworzenia, a większość tych, którzy nie mieli dotychczas okazji z tego skorzystać, chętnie by to zrobiła. Decydujemy się na danie „drugie życia” naszym ubraniom z następujących powodów:

  • wyrosłem z danej rzeczy (34 proc.),
  • nie nadaje się do użytku, np. jest poplamiona lub skurczona lub (35,5 proc.),
  • nie noszę czegoś od dłuższego czasu (32,3 proc.).

Do kontenerów i dla potrzebujących

Niepotrzebne ubrania Polacy najczęściej oddają do specjalnych kontenerów (55,3 proc.), przekazują znajomym i rodzinie (46,3 proc.) oraz potrzebującym (32,3 proc.). Tylko 15,4 proc. osób badanych wyrzuca nieużywaną odzież do śmieci.

Zniszczone lub niemodne i nieużywane ubrania mogą być ponownie użyte na wiele sposobów. Można przerabić odzież i tekstylia na czyściwo przemysłowe, uzyc do produkcji paliwa alternatywnego, wykorzystać do produkcji kompozytu będącego alternatywą dla drewna.

– Ze zniszczonych swetrów można produkować dywany, ścinki dżinsowe przerobić na okładki książkowe, a z plandek samochodowych czy bannerów wykonać torby – wymienia Ewelina Rozpara.

Modny styl eko

Z badania VIVE Textile Recycling wynika, że w Polsce istnieje podatny grunt do dalszej promocji odpowiednich postaw i zachowań ekologicznych.

Coraz więcej Polaków stawia na tryb życia w stylu “eko” – aż 55,8 proc. osób jest zdania, że świadomość ekologiczna idzie ku lepszemu, a co trzeci badany uważa, że nadal jest dużo do zrobienia, ale nie odstajemy od reszty świata.

Jedynie 6 proc. Polaków uznaje, że zachowania proekologiczne w naszym kraju są na bardzo niskim poziomie i raczej nic się nie zmieni.

Nadmierne zakupy szkodzą

Blisko 60 proc. Polaków uważa, że przyrodzie najbardziej szkodzi zanieczyszczenie powietrza. Co drugi Polak twierdzi, że ingerencja w naturę, np. wycinka lasów to jeden z najbardziej negatywnych czynników wpływających na środowisko naturalne, a 39,4 proc. osób wskazało na wzrost liczby użytkowanych samochodów.

Co trzeci badany zwrócił uwagę na zbyt małą selekcję odpadów, nadmierną konsumpcję oraz impulsywne zakupy.

Udostępnij ten artykuł:

Reklama

ABRYS new [webinaria od 13.06.23]_AD1a

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.
Reklama

ad1d MBP [12.04-27.05.24]

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.
Reklama

AD3b PZO 2024 [19.04-11.06.24]

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Energia i recykling
css.php
Copyright © 2024