Reklama

AD1A TOMRA [15.04-15.05.24]

Polskie weto w sprawie unijnego budżetu nie zatrzyma przekopu Mierzei Wiślanej

Polskie weto w sprawie unijnego budżetu nie zatrzyma przekopu Mierzei Wiślanej
PAP
09.12.2020, o godz. 9:08
czas czytania: około 2 minut
0

Stan zaawansowania prac przekopu Mierzei Wiślanej to ok. 30 proc. Spór o budżet UE nie zatrzyma tej inwestycji, bo finansowana ona ze środków krajowych. Rząd opowiedział się za zwiększeniem jej budżetu z 880 mln zł do 1,98 mld zł.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

ad1b wykroczenia 10.06 [23.04-10.06.24]

Wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk w PR24, czy spór o budżet unijny nie zagraża realizacji ważnych inwestycji, w tym przekopowi Mierzei Wiślanej, odpowiedział:

– Tu nie ma powiązania, ponieważ realizacja kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną pochodzi ze środków krajowych. Wiedzieliśmy, że mogą nastąpić wszelkiego rodzaju próby i perturbacje w ramach wstrzymania tej inwestycji, jeśli użyte byłyby środki unijne, w związku z tym wszelkim sposobem chcieliśmy uniknąć takiego stanu rzeczy – poinformował.

Wiceminister zaznaczył, że “inwestycja idzie zgodnie z planem”: – Od strony wody budowane są i zbrojone falochrony wschodni i zachodni. Budowany jest również układ drogowy, a więc most północny i południowy łącznie z instalowaniem poszczególnych elementów dróg oraz mostów i oczywiście przygotowywane jest podłoże pod śluzę – mówił. Dodał, że budowana jest już także sztuczna wyspa. Ocenił zaawansowanie wszystkich prac na ok. 30 proc. – Jesteśmy zgodnie z harmonogramem i nie przewidujemy jakichkolwiek opóźnień – podkreślił Gróbarczyk.

Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną będzie liczyć około 1 km długości i 5 metrów głębokości. Umożliwi wpływanie do portu w Elblągu jednostek o zanurzeniu do 4 m, długości 100 m, szerokości – 20 m. Budowa kanału ma potrwać do 2022 r. Według rządu budowa nowej drogi wodnej ma poprawić dostęp do portu w Elblągu i zagwarantować Polsce swobodny dostęp z Zalewu Wiślanego do Bałtyku, z pominięciem kontrolowanej przez Rosję Cieśniny Piławskiej.

Termin realizacji programu przekopu Mierzei Wiślanej to koniec pierwszego kwartału 2023 r.

Pod koniec listopada br. rząd opowiedział się za zwiększeniem z 880 mln zł do 1,98 mld zł wartości programu, co uzasadniono wzrostem cen materiałów i robót budowlanych.

Według Urzędu Morskiego w Gdyni, całkowita długość nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany wyniesie blisko 23 km. Samo przejście przez Zalew Wiślany wyniesie nieco ponad 10 km, po rzece Elbląg – także ponad 10 km, a pozostałe ok. 2,5 km to odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe.

Kategorie:

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.
Reklama

ad1d MBP [12.04-27.05.24]

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.
Reklama

AD3b PZO 2024 [19.04-11.06.24]

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Woda i ścieki
css.php
Copyright © 2024