Reklama

AD1A TOMRA [15.04-15.05.24]

Pojedynek: sztuka vs. dewastacja

Pojedynek: sztuka vs. dewastacja
jw
30.01.2020, o godz. 9:13
czas czytania: około 2 minut
0

Artysta Kacper Mutke pomaluje wybrane skrzynki elektryczne w Śródmieściu Katowic. To działanie ma zwrócić uwagę na problem dewastacji w przestrzeni publicznej, promując przy tym architekturę modernistyczną.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

ad1b wykroczenia 10.06 [23.04-10.06.24]

Akcja odbywa się w ramach projektu KATOobywatel, realizowanego przez miasto od kwietnia 2018 r. Nielegalne graffiti przeszkadza mieszkańcom Katowic – okazuje się, że jest jednym z najczęściej zgłaszanych problemów na platformie Naprawmyto.pl. Na blisko 13,5 tys. tzw. alertów, ponad 590 dotyczyło do tej pory pseudo graffiti. Ponad 240 z nich zostało już za pośrednictwem platformy “naprawionych”, a ponad sto znajduje się “w trakcie naprawy”.

Usuwanie szpecących napisów i rysunków dużo kosztuje i często jest syzyfową pracą. Dewastowane są nie tylko ściany, ale też różnego rodzaju infrastruktura, w tym energetyczna. Żeby zwrócić uwagę na problem miasto wspólnie z TAURON Polska Energia inauguruje projekt, polegający na pomalowaniu wybranych skrzynek elektrycznych w Śródmieściu Katowic. Dewastacje zastąpi artystyczne graffiti, którego tematem będzie katowicka architektura modernistyczna.

Pomalowania skrzynek podjął się Kacper Mutke, absolwent projektowania katowickiej Akademii Sztuk Pięknych. – Zależało nam na współpracy z lokalnym artystą, a także na wyeksponowaniu wątku architektury modernistycznej, z której mieszkańcy są dumni. Katowice mają też długą i dobrą tradycję współpracy z artystami street – artu, a ich prace udowadniają, że graffiti może być sztuką – mówi Wioleta Niziołek-Żądło, koordynator projektów społecznych w Urzędzie Miasta w Katowicach. Tym razem nie będą to jednak duże murale, ale kameralne prace. Dowód na to, jakie znaczenie dla jakości przestrzeni publicznej ma taka niewielka nawet infrastruktura.

– Projektami na skrzynkach chcę pokazać jak czuję katowicką modernę. Czasami inspirującym dla mnie okazał się dostrzeżony gdzieś detal architektoniczny, innym razem była to cała bryła budynku. Postanowiłem, idąc za modernistami, ograniczyć ornament na rzecz bardziej minimalistycznych, abstrakcyjnych kompozycji – mówi Kacper Mutke, który w swoich dotychczasowych pracach mieszał różne techniki, od malarstwa po mapping.

Na skrzynkach pojawią się grafiki związane z takimi wizytówkami Katowic jak Kukurydze – symbol osiedla Tysiąclecia, Dom Handlowy Skarbek czy Spodek. Czasem będzie to bardzo widoczne nawiązanie, innym razem jakiś charakterystyczny detal. Pierwsze obrazy będą powstawać jeszcze w styczniu, kolejne sukcesywnie, zależnie od warunków pogodowych.

Kategorie:

Udostępnij ten artykuł:

Reklama

Ad3b IT W ZIELENI [17.04-25.06.24]

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.
Reklama

ad1d MBP [12.04-27.05.24]

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.
Reklama

AD3b PZO 2024 [19.04-11.06.24]

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Zieleń miejska
css.php
Copyright © 2024