Reklama

AD1A TOMRA [15.04-15.05.24]

Jak skutecznie przygotować się do zaadaptowania zmian klimatu?

Jak skutecznie przygotować się do zaadaptowania zmian klimatu?
Judyta Więcławska
23.05.2017, o godz. 14:28
czas czytania: około 7 minut
0

Z uwagi na zaobserwowane w ostatnich dziesięcioleciach ekstremalne zjawiska pogodowe oraz znaczne wzrosty temperatury, konieczne jest podjęcie konkretnych działań, które pozwolą na zaadaptowanie się do zmian klimatu.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

ad1b wykroczenia 10.06 [23.04-10.06.24]

W ostatnich latach na całym świecie coraz poważniejsze stają się skutki zmian klimatu. Problem ten jest zauważany nie tylko przez naukowców, ale również przez społeczeństwo. Zespół badaczy z Uniwersytetu w Cardiff przygotował raport na temat postrzegania zmian klimatu w czterech europejskich krajach: Wielkiej Brytanii, Niemczech, Francji i Norwegii. Przeprowadzone przez nich badania wskazują, że globalne ocieplenie przestało być postrzegane jako odległy problem przyszłości, a społeczeństwo dostrzega w nim bezpośrednie zagrożenie dla siebie i swoich bliskich. Około 60% ankietowanych przyznało, że już teraz odczuwa skutki zmian klimatycznych. Wciąż jednak dominuje przekonanie, że najdotkliwiej odczują je mieszkańcy innych części globu1. Również w Polsce można zaobserwować nasilenie ekstremalnych zjawisk pogodowych. Z tego powodu konieczne jest podjęcie działań adaptacyjnych, które obok ograniczenia strat, mogą pozytywnie wpływać na stan środowiska i jakość życia obywateli oraz stymulować gospodarkę.

Globalne i krajowe wyzwanie

O skali problemu świadczą inicjatywy podejmowane na szczeblu światowym. Na konferencji klimatycznej w Paryżu w grudniu 2015 r. 195 krajów przyjęło pierwsze w historii powszechne, prawnie wiążące światowe porozumienie w dziedzinie klimatu. W dokumencie nakreślono ogólnoświatowy plan działania, który ma nas chronić przed zmianami klimatu dzięki ograniczeniu globalnego ocieplenia do wartości znacznie poniżej 2°C2. Polska 7 października 2016 r. złożyła w Nowym Jorku wszelkie dokumenty związane z ratyfikacją porozumienia paryskiego. Znacznie wcześniej, bo w październiku 2013 r. na szczeblu rządowym przyjęto (pierwszy tego typu) „Strategiczny plan adaptacji dla sektorów i obszarów wrażliwych na zmiany klimatu do roku 2020 z perspektywą do roku 2030” (SPA 2020). Plan wskazuje cele i kierunki działań adaptacyjnych, które należy podjąć w zakresie gospodarki wodnej, rolnictwa, leśnictwa, różnorodności biologicznej i obszarów prawnie chronionych, zdrowia, energetyki, budownictwa, transportu, obszarów górskich, stref wybrzeża, gospodarki przestrzennej i terenów zurbanizowanych3. Działania, podejmowane zarówno przez podmioty publiczne, jak i prywatne, będą wspierane przez realizację polityk, inwestycje w infrastrukturę, a także rozwój technologii. Chodzi o przedsięwzięcia techniczne (np. budowę infrastruktury przeciwpowodziowej), jak i regulacje prawne (np. zmiany w systemie planowania przestrzennego, ograniczające możliwość zabudowy terenów zagrożonych powodziami). SPA 2020 zostało opracowane na podstawie wyników projektu badawczego o nazwie KLIMADA, realizowanego na zlecenie Ministerstwa Środowiska w latach 2011-2013 ze środków NFOŚiGW. Stwierdzono, że do 2030 r. największe zagrożenie dla polskiej gospodarki i społeczeństwa będą stanowiły nasilone ekstremalne zjawiska pogodowe (nawalne deszcze, powodzie, podtopienia, osunięcia ziemi, fale upałów, susze, huragany, osuwiska itp.), będące pochodnymi zmian klimatycznych. Co ciekawe, szacunkowa wysokość strat poniesionych w wyniku ekstremalnych zjawisk pogodowych i klimatycznych w Polsce w latach 2001-2010 wyniosła ok. 54 mld zł. Jeżeli pozostaniemy bierni i nie podejmiemy odpowiednich działań adaptacyjnych do zmian klimatu, to prawdopodobnie narazimy się na straty szacowane na poziomie ok. 86 mld zł do 2020 r. oraz dodatkowo 119 mld zł w latach 2021-20303. Na szczęście dla samorządów lokalnych i dla mieszkańców Ministerstwo Środowiska przygotowało „Podręcznik adaptacji dla miast”4. Publikacja zawiera wytyczne dotyczące przygotowania miejskich planów adaptacji do zmian klimatu, dostosowanych do lokalnych uwarunkowań i potrzeb. To istotne kwestie, szczególnie z uwagi na fakt, że w Polsce ponad 60% ludności żyje w miastach.

Miejskie plany

Znaczącym krokiem w kierunku adaptacji miast do zmian klimatu jest projekt „Opracowanie planów adaptacji do zmian klimatu w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców”, koordynowany w Ministerstwie Środowiska. W efekcie – do końca 2019 r. – mają powstać miejskie plany adaptacji (MPA), uwzględniające specyficzne lokalne uwarunkowania geograficzne, społeczne i gospodarcze każdego z miast i, co istotne, zawierające propozycje konkretnych działań chroniących przed skutkami zmian klimatu. Ponadto zaplanowano szeroką kampanię informacyjno-edukacyjną, która ma podnosić świadomość mieszkańców w zakresie zmian klimatu i adaptacji do ich skutków. Udział w projekcie zadeklarowały 44 miasta (m.in. Bydgoszcz, Elbląg, Gdańsk, Katowice, Legnica, Poznań, Toruń i Zabrze). Na początku marca br. odbyła się konferencja inaugurująca projekt. Podczas spotkania minister środowiska prof. Jan Szyszko zaznaczył, że: – Funkcjonowanie miast wiąże się z łączeniem wielu funkcji, zarówno społecznych, gospodarczych, jak i rekreacyjnych. Dlatego niezwykle ważne są planowanie przestrzenne i odpowiednia urbanistyka, które pozwalają na połączenie funkcji użytkowych miasta z potrzebami mieszkańców, takimi jak dobrej jakości woda czy powietrze.

Uzupełnienie MPA stanowi projekt CLIMCITIES, realizowany przez Instytut Ochrony Środowiska – Państwowy Instytut Badawczy na mocy umowy zawartej z NFOŚiGW. Przedsięwzięcie o wartości ponad 5 mln zł finansowane jest w ramach Funduszu Współpracy Dwustronnej Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego na lata 2009-2014 (85%) oraz z budżetu państwa (15%). – Projekt CLIMCITIES tworzy synergię z projektem opracowania planów adaptacji do zmian klimatu w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców (MPA) i stanowi jego uzupełnienie w zakresie specjalistycznej wiedzy przekazanej pracownikom samorządowym, a dotyczącej adaptacji do zmian klimatu – zaznacza dr inż. Krystian Szczepański, dyrektor IOŚ-PIB. Dzięki projektowi pracownicy administracji publicznej mają uzyskać możliwość poszerzenia wiedzy i nabycia nowych umiejętności, niezbędnych do podejmowania działań na rzecz adaptacji miasta do zmian klimatu oraz skutecznego włączania w te działania lokalnych społeczności. Co istotne, CLIMCITIES jest projektem partycypacyjnym, skierowanym zarówno do samorządów oraz mieszkańców miast małych i średnich (o liczbie mieszkańców między 50 a 99 tys.). W programie biorą udział Bełchatów, Tomaszów Mazowiecki, Siedlce, Ostrołęka i Nowy Sącz.

Mają swój pomysł

Godny uwagi jest również projekt ADAPTCITY, realizowany z myślą o Warszawie przez Fundację Instytut na rzecz Ekorozwoju, Miasto Stołeczne Warszawa, Unię Metropolii Polskich oraz Verband Region Stuttgart. Przedsięwzięcie rozpoczęto 1 lipca 2014 r., a ma się ono zakończyć w grudniu 2019 r. Jest jednym z niewielu projektów w Polsce finansowanych przez Komisję Europejską w ramach komponentu „Informacja i Komunikacja” programu LIFE+ 2007-2013. Dodatkowe wsparcie finansowe zagwarantował NFOŚiGW. – Zakładamy, że dzięki realizacji strategii uda nam się zmniejszyć śmiertelność warszawiaków w trakcie fal upałów, ograniczymy efekt wyspy ciepła, a także zwiększymy ilość urządzonych terenów zieleni w mieście. Są to cele ambitne i długofalowe, ale tak właśnie musimy planować, aby sprostać oczekiwaniom mieszkańców i Komisji Europejskiej – twierdzi Izabela Jakubczak z Biura Infrastruktury Urzędu Miasta. Wypracowywana właśnie strategia ma uwzględniać działania zapobiegające i łagodzące skutki zmian klimatu, tj. podtopienia, susze, fale upałów, powodzie czy wichury. W ramach projektu w styczniu br. udało się przygotować mapę zagrożeń klimatycznych dla Warszawy oraz założenia, które są konsultowane z mieszkańcami każdej dzielnicy od lutego do końca czerwca. Na podstawie wyników konsultacji powstanie projekt strategii, który jeszcze tej jesieni zostanie skierowany do konsultacji. Gotowa strategia ma być przedyskutowana i uchwalona przez Radę Miasta.

W ramach programu LIFE realizowany jest także projekt RadomKlima. Jego celem jest inicjowanie przedsięwzięć umożliwiających przeciwdziałanie negatywnym zmianom klimatu w środowisku miejskim, głównie przez działania zapewniające docelowo spowalnianie przepływu wód opadowych i roztopowych, zapewniając przy tym ich systemowe podczyszczanie, a następnie retencjonowanie w zbiornikach powierzchniowych z zachowaniem wymaganej jakości wody. Gmina miasto Radom jest jedną z pierwszych gmin w Polsce, która w kompleksowy sposób zajmuje się problemami spowalniania spływu wód (więcej w „Zieleni Miejskiej” 6/2016).

Pozyskać fundusze

Realizacja zadań związanych z łagodzeniem bądź też adaptacją do zmian klimatu nie należy do najtańszych. W SPA 2020 wskazano, że przedsięwzięcia adaptacyjne będą finansowane z różnych źródeł, tzn. zarówno krajowych, jak i zagranicznych (w szczególności UE) oraz ze środków prywatnych. Ważnym źródłem nakładów na adaptację jest na pewno system funduszy ochrony środowiska, w szczególności NFOŚiGW, który finansowanie działań adaptacyjnych uwzględnia zarówno w strategiach działania funduszy, jak i w odpowiednich programach priorytetowych. Przykładowo do końca października br. NFOŚiGW przyjmuje wnioski w ramach pierwszego w tym roku naboru do programu priorytetowego „Przeciwdziałanie zagrożeniom środowiska z likwidacją ich skutków”. W sumie do rozdysponowania jest ponad 7,7 mln zł (w formie dotacji i pożyczek). Cele programu to podniesienie poziomu ochrony przed skutkami zagrożeń naturalnych (zgodnie z kierunkami działań zapisanymi w SPA 2020) oraz poważnych awarii, usprawnienie usuwania ich skutków oraz wzmocnienie wybranych elementów zarządzania środowiskiem. Beneficjentami programu mogą być jednostki samorządu terytorialnego i ich związki oraz jednostki naukowe.

Źródła

  1. www.chronmyklimat.pl/wiadomosci/nauka-o-klimacie/europejczycy-przyznaja-ze-juz-odczuwaja-skutki-zmian-klimatu
  2. https://ec.europa.eu/clima/policies/international/negotiations/paris_pl
  3. www.mos.gov.pl/fileadmin/user_upload/SPA_2020.pdf
  4. www.mos.gov.pl/fileadmin/user_upload/Podrecznik-adaptacji-dla-miast.pdf
  5. http://adaptcity.pl
  6. www.nfosigw.gov.pl

Materiał pochodzi z miesięcznika “Zieleń Miejska” 5/2017.

Udostępnij ten artykuł:

Reklama

Ad3b IT W ZIELENI [17.04-25.06.24]

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.
Reklama

ad1d MBP [12.04-27.05.24]

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.
Reklama

AD3b PZO 2024 [19.04-11.06.24]

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Zieleń miejska
css.php
Copyright © 2024