Reklama

AD1A KUBOTA 04.03-04.04.24

Handel kwitami największą patologią branży odpadowej. System kaucyjny rozwiąże problem?

Handel kwitami największą patologią branży odpadowej. System kaucyjny rozwiąże problem?
szp
13.08.2020, o godz. 9:56
czas czytania: około 2 minut
0

Nieuczciwy obrót dokumentami potwierdzającymi recykling (DPR) lub odzysk (DPO) odpadów to największa obecnie patologia branży gospodarki odpadami, uważają przedstawiciele Instytutu Jagiellońskiego. Różnica między zadeklarowanymi a realnymi ilościami odpadów sięga przez to nawet miliona ton.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

AD1B KUBOTA 04.03-04.04.24

Nie jest tajemnicą, że nieuczciwi przedsiębiorcy fałszują dokumenty potwierdzające recykling, a to co jest w nich zapisane nie ma wiele wspólnego z rzeczywistym przekazaniem odpadów do odzysku i recyklingu.

Marek Lachowicz, główny analityk Instytutu Jagiellońskiego w rozmowie z MarketNews24 stwierdził, że możliwość wykorzystywania luk prawnych przez nieuczciwych przedsiębiorców wynika z „niedbalstwa tych, którzy to prawo przygotowali”.

Na rynku odpadowym działają firmy, które nie tylko chcą zaoszczędzić przez wystawianie i przyjmowanie „lewych” DPO i DPR, ale nawet takie, które opierają na tym swój model biznesowy. – Skala zjawiska jest poważna bo mamy nadwyżkę 1 mln ton, porównując to, co jest zdeklarowane jako poddane recyklingowi z możliwościami przeprowadzenia recyklingu poprzez istniejące linie technologiczne – przypomniał Marek Lachowicz.

Tracą na tym także uczciwie działające podmioty, bo presja rynku powoduje spadek cen wystawianych przez nich i przyjmowanych DPO i DPR.

Jak zauważa,  efektem jest brak współmierności w zakresie porywania kosztów zagospodarowania odpadów przez zobowiązanych do tego producentów i wprowadzających produkty na rynek.

Twierdzi przy tym, że w Polsce potrzebne jest wprowadzenie systemu kaucyjnego, który byłby systemem motywującym, a dotyczyłby nie tylko opakowań. – I to nie może być kaucja wynosząca 10-20 groszy za butelkę, bo zamożniejszych do niczego nie zachęca – komentuje. – Jednak powinniśmy wprowadzić także komponent nagradzający, to może być na przykład loteria z nagrodami rozlosowanymi spośród paragonów otrzymywanych przy zwrocie opakowań.

Źródło: biznes.interia.pl

Udostępnij ten artykuł:

Reklama

Envicon – po enviconie od 13.12.2023 AD1A

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Odpady
css.php
Copyright © 2024