Reklama

AD1A TOMRA [15.04-15.05.24]

Eurocast: wojna i polityka energetyczna zaburzają funkcjonowanie rynku surowców i tworzyw sztucznych

Eurocast: wojna i polityka energetyczna zaburzają funkcjonowanie rynku surowców i tworzyw sztucznych
dom
05.04.2022, o godz. 14:21
czas czytania: około 2 minut
0

Atak zbrojny Rosji na Ukrainę stał się kolejnym czynnikiem jeszcze mocniej pogarszającym sytuację na rynku surowcowym, a tym samym na rynku przetwórstwa tworzyw sztucznych - tak o gwałtownych zmianach, jakich można spodziewać się w najbliższym czasie mówi Krzysztof Wiśniewski, prezes zarządu Eurocast.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

AD1B regionalne Bolesławiec [09.04-23.04.24]

– Sytuacja robi się naprawdę poważna. Z jednej strony drastyczne wzrosty ceny energii elektrycznej skutkują dla przedsiębiorstw wzrostem cen produktów. Jako że nie są one w stanie w całości przenieść podwyżek na klientów, ich marże stopniowo spadają, a tym samym obniżeniu ulega rentowność firmy. Z drugiej strony wojna w Ukrainie spowodowała znaczące ograniczenie możliwości eksportowych. Co prawda, dla Eurocast Rosja, Ukraina i Białoruś stanowiły niewielki procent całości sprzedaży bezpośredniej produktów, jednak część polskich odbiorców również kooperowała z tymi krajami. Tym samym ograniczenie eksportowe będzie znacznie większe – uważa Krzysztof Wiśniewski, prezes zarządu Eurocast.

Dodaje, że biorąc dodatkowo pod uwagę to, co stało się z surowcami do produkcji w 2021 r., można szacować niemal dwukrotny wzrost cen w 2022 r. w porównaniu z rokiem poprzednim na produkty z tworzyw sztucznych.

Jak argumentuje, w przypadku produkcji wyrobów z folii sztywnych, takich jak tacki na mięso, opakowania ryb czy serów, przez ostatnie dwa lata ceny surowców bezpośrednich (granulaty, płatki PET z recyklingu) wzrosły o ponad 40 proc. rok do roku. W tym czasie z uwagi na wzrosty notowań surowców branża była zmuszona podnieść ceny wytwarzanych folii sztywnych o ok. 30-35 proc. Rynek nie był w stanie zaakceptować wyższego poziomu cen.

– Jeszcze trudniejsza sytuacja jest w przypadku folii z polipropylenu, stosowanych jako większość opakowań miękkich, np. do pakowania chleba/pieczywa. Spodziewam się, że wzrosty tegoroczne będą co najmniej podobne o ile nie wyższe. Niestety, nie dostrzegamy przesłanek świadczących o tym, aby aktualne realia miały zmienić się w najbliższym czasie. Z jednej strony rynek mierzy się z okrutną i szkodliwą na wielu płaszczyznach wojną, której daty zakończenia nie jesteśmy w stanie przewidzieć, z drugiej natomiast wpływ na tę sytuację mają także spekulacje uprawnieniami do emisji CO2, które z narzędzia polityki chroniącej klimat stały się papierem wartościowym obracanym przez duże instytucje finansowe – podsumowuje K. Wiśniewski.

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.
Reklama

ad1d MBP [12.04-27.05.24]

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.
Reklama

AD3b PZO 2024 [19.04-11.06.24]

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Aktualności
css.php
Copyright © 2024