Reklama

AD1A KUBOTA 04.03-04.04.24

Dziś "Dzień bez opakowań foliowych", ale ich sprzedaż rośnie

Dziś
PAP
23.01.2021, o godz. 9:00
czas czytania: około 3 minut
0

Branża opakowań zanotuje w tym roku wyższy wzrost niż w minionych 12 miesiącach - uważa Santander Bank Polska. Kolejne lata i miesiące to także wyzwania dla producentów opakowań - w najbliższym czasie będą musieli ponieść dodatkowe koszty dostosowania się do nowych regulacji.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

AD1B KUBOTA 04.03-04.04.24

Z okazji przypadającego 23 stycznia “Dnia bez opakowań foliowych”, analitycy Santander Bank Polska przyjrzeli się polskiemu rynkowi produkcji opakowań oraz temu, jak pandemia i związane z nią czasowe zatrzymanie gospodarek na całym świecie wpłynęło na jego kondycję. Przeanalizowali też perspektywy dla branży na 2021 r.

“Dane za ubiegły rok pokazują, że po okresie zamknięcia gospodarek z powodu COVID-19 sprzedaż wróciła do wcześniejszego trendu wzrostowego. W Polsce wyraźnie widoczny jest dynamiczny trend wzrostu produkcji opakowań z papieru i tektury (wzrost o ponad 9 proc. rok do roku)” – czytamy w analizie. Stoi za tym duży popyt związany ze wzrostem sprzedaży internetowej oraz drugi największy w skali UE wzrost dostaw opakowań na rynki zagraniczne.

– Na poziomie całej Unii Europejskiej spodziewamy się, że wzrost branży opakowań w 2020 r. wyniesie od 2 do 3 proc. rok do roku. W przypadku rynku krajowego może być to od 3 do 4 proc. rok do roku. Oznacza to, że ten sektor nadal rośnie, chociaż nieco wolniej niż rok wcześniej, gdy w Polsce notowano 6,8 proc. wzrostu, i niż pierwotne, przedpandemiczne prognozy na rok 2020 – mówi Maciej Nałęcz, analityk sektorowy w Santander Bank Polska.

Branża opakowań i nowe wyzwania

Jego zdaniem, za odpornością przemysłu opakowań stoi przede wszystkim duże zaangażowanie w branżę spożywczą, która bardzo dobrze sobie radziła podczas pandemii. Analitycy spodziewają się, że w tym roku branża zanotuje wyższy wzrost niż w minionych 12 miesiącach. Jednak kolejne lata i miesiące to także wyzwania, którym producenci opakowań będą musieli stawić czoło.

W najbliższym czasie producenci opakowań z tworzyw będą musieli ponieść dodatkowe koszty dostosowania się do nowych regulacji. Są to dyrektywa Single Use Plastics, która wyklucza z wprowadzania na rynek określonych rodzajów produktów jednorazowych z tworzyw sztucznych oraz reforma polskiego systemu Rozszerzonej Odpowiedzialności Producenta (ROP), która ma motywować firmy do projektowania opakowań w sposób, który ułatwia ich późniejszy recykling. Ponadto na wzrost kosztów prowadzenia działalności wpłynie też podatek od tworzyw sztucznych niepoddanych recyklingowi, który zaczął obowiązywać od 1 stycznia 2021 r.

Rośnie świadomość społeczna

Według analityków banku, coraz większa jest świadomość społeczna i liczba konsumentów przejawiających proekologiczne postawy. Z badań przeprowadzonych na zlecenie Ministerstwa Środowiska w 2019 r. wynika, że 40 proc. badanych chodzi na zakupy z własnymi torbami i pojemnikami na żywność, a prawie 42 proc. ogranicza korzystanie z jednorazowych reklamówek. Niektóre sieci supermarketów całkowicie zrezygnowały z foliowych toreb, część wprowadziła reklamówki z materiałów biodegradowalnych, które rozkładają się w ciągu kilku miesięcy.

Dyrektor ds. sektora produkcji przemysłowej w Santander Bank Polska Kamil Mikołajczyk zauważył, że opakowania z tworzyw sztucznych dają mniejsze straty żywności i mniejszą emisję dwutlenku wegla w transporcie, niż te wyprodukowane z cięższych materiałów.

– Konieczne jest jednak podniesienie poziomu recyklingu wszystkich opakowań niezależnie od tego, czy są one plastikowe, kartonowe czy szklane oraz utrzymanie ich w systemie gospodarki odpadami komunalnymi. Między innymi te postulaty, ale także zmniejszenie użycia tworzyw sztucznych w opakowaniach wprowadzanych na rynek i zupełnie nowe podejście do projektowania opakowań, podnoszone są przez Polski Pakt Plastikowy. W naszym kraju tworzy go kilkanaście firm produkujących opakowania, wprowadzających produkty na rynek, sieci handlowe, recyklerzy i organizacje odzysku – powiedział K. Mikołajczyk.

Podkreślił jednocześnie, że wejście w życie regulacji dotyczących ograniczenia wykorzystywania opakowań jednorazowych z tworzyw, a także wprowadzenie od br. podatku od plastiku niepoddanego recyklingowi, wymusza zmiany w branży i inwestycje w nowe technologie.

Kategorie:

Udostępnij ten artykuł:

Reklama

ABRYS new [webinaria od 13.06.23]_AD1a

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Energia i recykling
css.php
Copyright © 2024