Reklama

AD1A KUBOTA 04.03-04.04.24

Dofinansowania do samochodów elektrycznych z ograniczeniami. NFOŚiGW wyjaśnia

Dofinansowania do samochodów elektrycznych z ograniczeniami. NFOŚiGW wyjaśnia
jwo/PAP
21.07.2020, o godz. 12:23
czas czytania: około 3 minut
0

W ramach realizowanego przez NFOŚiGW programu "eVAN" nie można dofinansować zakupu elektryków wykorzystywanych w spedycji lub drogowym transporcie towarów - poinformował w poniedziałek Fundusz. Nie będzie to jednak dotyczyć aut, które dostarczają towar kupiony przez klientów.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

AD1B_ARBENA1_01.03.24-01.04.24

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w poniedziałek opublikował wyjaśnienia do realizowanych trzech programów wsparcia elektromobilności: “eVAN”, “Zielony samochód” oraz “Koliber – taxi dobre dla klimatu (pilotaż)”. Mają one wartość blisko 150 mln zł.

W przypadku pierwszego z tych programów Fundusz wyjaśnił, że wsparcie na zakup nowych pojazdów elektrycznych kategorii N1 umożliwia przedsiębiorcom zakup bezemisyjnego taboru do świadczenia usług m.in.: przeprowadzkowych, pocztowych lub kurierskich, usług transportu zintegrowanych ze sprzedażą towarów (dostawa zakupionych towarów do klienta) albo usług obejmujących zbieranie i przetwarzanie odpadów.

“Jedynie drogowy transport towarów, w szczególności świadczenie usług transportowych lub spedycyjnych, nie może być wykonywany przy wykorzystaniu dotowanych przez NFOŚiGW pojazdów. Obostrzenie to wynika z warunków udzielania pomocy de minimis” – zaznaczono.

Budżet tego programu to 70 mln zł. Według szacunków, program pozwoli dofinansować 1 tys. takich pojazdów. Przewidziano dotacje do 30 proc. kosztów kwalifikowanych (do 70 tys. zł) na zakup/leasing pojazdów elektrycznych oraz do 50 proc., kosztów kwalifikowanych, lecz nie więcej niż 5 tys. zł na nabycie punktu ładowania o mocy do 22kW – kosztów kwalifikowanych, które zostaną poniesione po 1 stycznia 2020 r.

Odnosząc się do drugiego programu, czyli “Zielonego samochodu” NFOŚiGW wyjaśnił, że proponowane wsparcie dotacyjne na zakup elektrycznego samochodu osobowego, zabezpieczone będzie jedynie cesją praw z polisy ubezpieczeniowej, jedynie do kwoty udzielonego dofinansowania.

“Takie zabezpieczenie umożliwia finansowanie samochodu również kredytem bankowym. Należy dodać, iż cesja na kilka podmiotów jest możliwa w polskim systemie prawnym i jest w takiej formie stosowana w praktyce” – zwrócił uwagę NFOŚiGW.

Budżet “Zielonego samochodu” to 37,5 mln zł i w jego ramach można otrzymać dopłatę maksymalnie 18 tys. 750 zł do elektryka, lecz nie więcej niż 15 proc. kosztów kwalifikowanych, które zostaną poniesione po 1 maja 2020 r. Warunkiem jest jednak to, by cena pojazdu nie przekraczała 125 tys. zł.

W sprawie pilotażowego programu “Koliber – taxi dobre dla klimatu”, Narodowy Fundusz zaznaczył, że nie ogranicza ceny kupowanego samochodu – nie muszą być to tylko tanie i małe taksówki.

“Wartość dofinansowania naliczana jest z uwzględnieniem warunku, że maksymalny koszt kwalifikowany dla zakupu jednego pojazdu i ewentualnie ładowarki wynosi 150 000 zł. Wszystkie koszty powyżej 150 000 zł należy uwzględnić w kosztach niekwalifikowanych przedsięwzięcia” – wyjaśniono.

Fundusz dodał, że elektryczna taksówka, której zakup jest dofinansowany z NFOŚiGW może być dowolnej marki i posiadać indywidualnie dobrane wyposażenie zgodne z preferencjami i możliwościami finansowymi zainteresowanego.

Budżet “kolibra” to 40 mln zł. Fundusz szacuje, że dzięki programowi uda się kupić lub wyleasingować minimum 1 tys. elektrycznych taksówek (kategoria M1) oraz 1 tys. ładowarek domowych typu wall box.

Udostępnij ten artykuł:

Reklama

ABRYS new [webinaria od 13.06.23]_AD1a

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Energia i recykling
css.php
Copyright © 2024