Reklama

AD1A STIHL [01.04-21.04]

BDO nieobowiązkowe jeszcze przez pół roku. Pod jednym warunkiem

BDO nieobowiązkowe jeszcze przez pół roku. Pod jednym warunkiem
28.01.2020, o godz. 12:01
czas czytania: około 2 minut
6

Baza danych odpadowych (BDO) funkcjonuje od początku stycznia i korzystanie z niej jest obowiązkowe. Jednak za sprawą ostatnich zmian w przepisach może okazać się, że jeszcze przez pół roku będzie można prowadzić ewidencję papierową, ale pod pewnym warunkiem.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

AD1B regionalne Bolesławiec [09.04-23.04.24]

Po planowanych zmianach (ustawa czeka na podpis prezydenta) art. 236a. będzie stanowił, że do 30 czerwca 2020 r. “dopuszcza się sporządzanie dokumentów ewidencji odpadów w formie papierowej”. Pełny tekst nowelizacji jest dostępny tutaj.

Papierowa ewidencja jeszcze przez pół roku

Jest jednak pewien warunek. Aby nadal sporządzać dokumenty ewidencji odpadów w formie papierowej, przekazujący odpady musi wystawić kartę przekazania odpadów (KPO lub KPOK) również w tej formie. Potwierdza to oficjalny komunikat administratora BDO – Instytutu Ochrony Środowiska.

W ten sam sposób nowe przepisy interpretuje na łamach “Portalu Komunalnego” Małgorzata Woźniak z kancelarii “Brysiewicz i Wspólnicy”. – Najprawdopodobniej dodatkowe pół roku zyskali przedsiębiorcy, którzy nie zdążyli przygotować się na przejście z papierowej ewidencji odpadów na w pełni elektroniczną procedurę – komentuje.


Warsztaty z BDO – zapisz się!


Co w przypadku awarii BDO?

Nowelizacja ustawy doprecyzowuje również sytuację, w której następuje awaria po stronie BDO uniemożliwiająca sporządzanie dokumentów w formie elektronicznej. W takiej sytuacji dopuszcza się wystawianie dokumentów ewidencji w formie papierowej lub elektronicznej poza systemem BDO w czasie trwania awarii. Kierowca transportujący odpady musi pamiętać o posiadaniu przy sobie wersji papierowej KPO lub KPOK. Po usunięciu awarii i przywróceniu funkcjonalności BDO przedsiębiorcy mają obowiązek uzupełnienia dokumentacji w systemie nie później niż w terminie 30 dni.

Na wniosek przedsiębiorców w zakresie wydłużenia czasu na dostosowanie się do nowego sposobu sporządzania sprawozdań w wersji elektronicznej oraz postulatów dotyczących opracowania modułu integracyjnego API, przyjęto w ww. ustawie rozwiązania, które umożliwią przesunięcie terminów na złożenie sprawozdań dot. gospodarki odpadami za rok 2019 składanych w roku 2020.

Dodatkowo wcześniej udostępniony zostanie moduł integracyjny API, który umożliwi opracowanie sprawozdań również za pośrednictwem wewnętrznych programów poszczególnych przedsiębiorców oraz integracje danych z BDO.

Ustawa ma wejść w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia, z tym, że większość jej przepisów będzie stosowana od dnia 1 stycznia 2020 r., z wyłączeniem przepisów karnych.

Udostępnij ten artykuł:

Reklama

Envicon – po enviconie od 13.12.2023 AD1A

Komentarze (6)


EXPERT

Komentarz #39106 dodany 2020-01-28 13:54:18

MASŁO MAŚLANE... ....EWIDENCJA=KPO/KPOK=KEO ...więc co to za warunek ? widział ktoś prowadzenie ewidencji bez KPO i KEO ? " Papierowa ewidencja jeszcze przez pół roku Jest jednak pewien warunek. Aby nadal sporządzać dokumenty ewidencji odpadów w formie papierowej, przekazujący odpady musi wystawić kartę przekazania odpadów (KPO lub KPOK) również w tej formie. Potwierdza to oficjalny komunikat administratora BDO – Instytutu Ochrony Środowiska. W ten sam sposób nowe przepisy interpretuje na łamach “Portalu Komunalnego” Małgorzata Woźniak z kancelarii “Brysiewicz i Wspólnicy”. – Najprawdopodobniej dodatkowe pół roku zyskali przedsiębiorcy, którzy nie zdążyli przygotować się na przejście z papierowej ewidencji odpadów na w pełni elektroniczną procedurę – komentuje. "


odpadowiec

Komentarz #39120 dodany 2020-01-28 16:05:29

a czy Pani expert aplikat słyszała o czym takim jak nowy wzór papierowego KPO ? Może wystarczy doczytać .szczegółowo ? gdzie tu ewidencja po staremu niby ??? jak niby ktoś kto nie ma nr BDO może prowadzić ewidencję ??? halooooo


zabawne

Komentarz #39121 dodany 2020-01-28 16:07:46

Nowe uchwały Sejmu dopuszczają prowadzenie papierowej ewidencji „z mocą wsteczną”, czyli od 1 stycznia 2020 r. Warunkiem jest prowadzenie ewidencji zgodnie z nowymi zasadami co oznacza, że dokumenty mają być wystawiane przy każdym odbiorze odpadów i podczas ich przekazania do kolejnych instancji, a transportujący śmieci musi mieć przy sobie poświadczenia. Na uzupełnienie danych w bazie elektronicznej będzie czas do 31 lipca 2020 r. po art. 236 dodaje się art. 236a w brzmieniu:„Art. 236a. 1. W okresie do dnia 30 czerwca 2020 r. dopuszcza się sporządzanie dokumentów ewidencji odpadów w formie papierowej, z tym, że prowadzenie karty przekazania odpadów lub karty przekazania odpadów komunalnych w formie papierowej jest dopuszczalne, jeżeli przekazujący odpady wystawi kartę przekazania odpadów lub kartę przekazania odpadów komunalnych w tej formie.2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, kierujący środkiem transportu, którym są transportowane odpady lub odpady komunalne, jest obowiązany posiadać w trakcie transportu odpowiednio kartę przekazaniaodpadów lub jej kopię albo kartę przekazania odpadów komunalnych lub jej kopię, sporządzoną w formie papierowej.3. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, dokumenty ewidencji odpadów sporządzone w formie papierowej wprowadza się do Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami niezwłocznie. Wprowadzanie tych dokumentów należy zakończyć nie później niż w terminie do dnia 31 lipca 2020 r 4. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, przekazujący odpady sporządza kartę przekazania odpadów lub kartę przekazania odpadów komunalnych w odpowiedniej liczbie egzemplarzy dla każdego z posiadaczy odpadów – przekazującego odpady, każdego transportującego odpady oraz przejmującego odpady.5. Wzór karty przekazania odpadów sporządzanej w przypadku, o którym mowa w ust. 1, określa załącznik nr 5a do ustawy.6. Wzór karty przekazania odpadów komunalnych sporządzanej w przypadku, o którym mowa w ust. 1, określa załącznik nr 5b do ustawy.7. Wzór karty ewidencji odpadów sporządzanej w przypadku, o którym mowa w ust. 1, określa załącznik nr 5c do ustawy


alek

Komentarz #39147 dodany 2020-01-28 21:54:13

wielka komedia - szkoda, że kosztem zwykłych ludzi....ale cóż wybraliśmy władzę która na w d... zwykłych ludzi


Robert

Komentarz #39193 dodany 2020-01-29 08:59:50

Ewidencja składa się z KPO i KEO. Jak mozna wstecz poprowadzić ewidencje na kartach których wzory pojawią się dopiero teraz? Najwiekszym problemem jednak jest brak numeru BDO u wielu przedsiębiorców. Jak wystawic KPO bez numeru, jak potem bez tego numeru wprowadzić do BDO, przypominam "niezwłocznie" wprowadzić. Ostateczna data wprowadzenia do BDO zamykająca cały proces to bodajze koniec lipca 2020, a jak przędsiebiorca nadal nie będzie miał numeru?? Rozumiem papierowa ewidencja, tylko czy mozna odebrać odpady od przedsiebiorcy niezarejestrowanego w BDO???


Aa

Komentarz #40681 dodany 2020-02-06 14:55:56

W tym zamieszaniu tylko kary są pewne !!!

Reklama

ad1d MBP [12.04-27.05.24]

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.
Reklama

AD3b PZO 2024 [19.04-11.06.24]

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Odpady
css.php
Copyright © 2024