Reklama

AD1A KUBOTA 04.03-04.04.24

Autostrada A2 pod lupą prokuratury

Autostrada A2 pod lupą prokuratury
szp
12.02.2018, o godz. 11:12
czas czytania: około 2 minut
0

Zapowiedź wszczęcia postępowania złożył Prokurator Generalny i Minister Sprawiedliwości. Chodzi o wyjaśnienie zasad, na jakich spółce Autostrada Wielkopolska przyznano koncesję umożliwiającą m.in. nieograniczone podwyższanie opłat.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

AD1B KUBOTA 04.03-04.04.24

Na polecenie Zbigniewa Ziobry śledczy mają zbadać, czy w trakcie podpisywania umów koncesyjnych na odcinek Konin – Świecko doszło do niedopełnienia obowiązków i przekroczenia uprawnień przez urzędników i ówczesnych ministrów.

Ostatnie podwyżki na odcinku A2 zostały wprowadzone w styczniu 2018 r. W 2017 r. ceny również podniesiono – o 2 grosze za kilometr. Dziś kierowcy samochodów osobowych i motocykliści jadący z Konina do Nowego Tomyśla (150 km) muszą zapłacić za przejazd 60 zł, a więc 40 groszy za kilometr.

Oznacza to jedne z najwyższych stawek w Europie. Dodatkowo przejazd z Nowego Tomyśla do Świecka to koszt 18 zł. Otwarty pod koniec listopada 2011 r. 106-kilometrowy odcinek kosztował prawie 6 mld zł. Przez pół roku przejazd nim był bezpłatny.

Jak przekonują przedstawiciele Autostrady Wielkopolskiej, wprowadzane podwyżki związane są z kosztami letniego i zimowego utrzymania drogi, koniecznością spłaty zaciągniętych przez spółkę kredytów. Do tego dochodzi brak dofinansowywania przejazdów z budżetu państwa na odcinkach zarządzanych przez AWSA. Na autostradach (np. Konin – Warszawa) 60 proc. do przejazdów dopłaca budżet państwa.

– Ważnym czynnikiem wpływającym na wysokość stawek jest również fakt, że opłaty za przejazd autostradami koncesyjnymi nie są zwolnione z 23 proc. podatku VAT. Naszych opłat nie można zatem porównywać ze stawkami na autostradach publicznych – podkreślała w styczniu Zofia Kwiatkowska, rzeczniczka Autostrady Wielkopolskiej.

„Zgodnie z umową, zawartą w 2009 r. przez ówczesnego ministra infrastruktury w rządzie PO-PSL Cezarego Grabarczyka, państwo rekompensuje prywatnej spółce »utracone« zyski” – czytamy na stronie tvp.info. Portal sugeruje także, że śledztwo może doprowadzić do wypowiedzenia koncesji i obniżenia opłat. W tej ostatniej opinii autorzy powołują się jednak na słowa niewymienionego z imienia i nazwiska informatora.

Umowę koncesyjną z Autostradą Wielkopolską podpisano w roku 1997. Jej zapisy mają obowiązywać 19 lat.

Źródło: tvp.info, tvn24bis.pl, gloswielkopolski.pl

Kategorie:

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Drogi i komunikacja
css.php
Copyright © 2024